تچرا؛ بازی لیزری نبرد با تاریکی

بنیانگذار استارتاپ: سمیرا خسرو شاهی بناب

samirakhosroshahi@yahoo.com

بازی لیزری تچرا در دسته بندی بازی‌های فکری و به اصطلاح Board Game قرار می‌گیرد. این بازی بر اساس بازتاب نور طراحی شده و رده‌های سنی مختلف را دربر می‌گیرد. نام این بازی از کاخ داریوش سوم که تشکیل شده از آینه‌های متعددی بوده، برگرفته شده ‌است.

این بازی مبتنی بر استراتژی است و دو بازیکن سعی دارند با استفاده از لیزر مهره هدف (نماد پلیدی) را از بین ببرند. هر بار که لیزر روشن می‌شود مسیر آن توسط بازتاب مهره‌های آینه دار مشخص می‌شود. تچرا از لحاظ استراتژی شبیه به شطرنج است با این تفاوت که تنوع مهره ها در این بازی کمتر بوده و بازیکن می‌تواند در عرض چند دقیقه با چگونگی بازی و حرکت مهره‌ها آشنا شود. خبر خوشایند این که چون بازی تچرا حدود 30-15 دقیقه زمان می‌برد، کاربر توانایی به کارگیری مکرر تاکتیک‌های جدید را خواهد داشت.

از مزایای این بازی می‌توان مواردی همچون یادگیری آسان، جذابیت بالا و امکان خلاقیت در روند بازی با استفاده از لیزر برای حذف مهره‌ها  و بهره‌گیری از  استراتژی در تراز بازی شطرنج را نام برد.

مهره‌های بازی

  • مهره اسپارتا (سپر و مانع): این مهره نقش سپر یا مانع را برای مهره هدف ایفا می­ کند. 4 مهره‌ اسپارتا در بازی وجود دارد که ساکن بوده و حرکتی ندارند. در صورتی که باریکه‌ی لیزر هر تیم به این مهره برخورد کند، آن بازیکن یک نوبت حق بازی را از دست می‌دهد.

مهره اسپارتا

  • مهره پاس (حفظ کننده نور): هر بازیکن 7 مهره‌‌ی پاس در بازی دارد. هر مهره پاس دارای یک آینه­ برای بازتاب و انتقال نور است. این مهره‌ها از دو طرف آسیب پذیرند به این معنی که اگر تیم حریف نور را به یکی از سطوح غیر آینه‌ای مهره برساند مهره از بازی حذف می‌شود.
  • مهره بالیستا (پرتاب کننده نور): دو عدد آینه در دو وجه مقابل در مهره‌های بالیستا قرار دارد. این آینه‌ها برای این مهره امکان بازتاب لیزر فرودی را از دو طرف ایجاد می‌کنند، بنابراین امکان حذف این مهره‌ها از صفحه بازی وجود ندارد. مهره‌های بالیستا بر خلاف مهره‌های دیگر می‌توانند با هر مهره­ای در خانه‌ی مجاور جابه‌جا شوند. این مهره‌ها قوی‌ترین مهره‌های بازی هستند ولی در استفاده از این مهره‌ها باید دقت شود تا حریف از سمت دیگر آینه به نفع خودش استفاده نکند. هر تیم دو مهره بالیستا در بازی دارد.
  • هرمس (نماد بدی): در کل بازی یک مهره هرمس وجود دارد. اگر باریکه لیزر 7 بار به این مهره برخورد کند، این مهره از بین رفته و بازیکنی که تعداد بیشتری از این 7 ضربه‌ی لیزری را بزند، برنده بازی خواهد بود. حرکت این مهره به این شکل است که هر بازیکن پس از انجام حرکت خود، این مهره را یک خانه به صورت ساعتگرد در چهار خانه مشخص شده در صفحه بازی حرکت می­ دهد.
  • شید (منبع نور): این مهره، مهره‌ی ساطع کننده لیزر است و هر تیم دارای یک عدد مهره‌ی شید می‌باشد. مکان این مهره ثابت است و تنهابا چرخاندن 90 درجه‌ای این مهره، امکان تغییر جهت تابش لیزر  وجود دارد.

روش بازی

هر بازیکن بازی را با یک مهره لیزر و 9 مهره‌ی آینه‌دار در یکی از چندین ساختار از پیش تعیین شده، آغاز می‌کند؛ هنگامی که نور لیزر به آینه‌ها می‌تابد با زاویه‌ی 90 درجه بازتابیده می‌شوند. بازیکنان بایستی تلاش کنند مهره‌ها را به گونه‌ای بچینند تا باریکه لیزر پس از بازتاب‌ها به مهره هرمس برخورد کند. در هر حرکت، بازیکن می­ تواند مهره خود را در هر 8 خانه مجاور جابه‌جا کند و یا به اندازه 90 درجه در جهت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخاند. پس از انجام حرکت، بازیکن بایستی لیزر را روشن کرده و هر مهره از هر رنگ که از سطح غیر آینه، تحت برخورد لیزر قرار گیرد از بازی حذف می‌شود.

پایان بازی مصادف با مرگ هرمس است. با هفت بار برخورد لیزر به مهره هرمس این مهره از بین رفته و بازیکنی که سهم بیشتری از این برخوردها را داشته باشد برنده بازی است.

بازی تچرا مشابه داخلی و خارجی ندارد و تنها بازی خارجی همتراز آن بازی khet است که در سال 2005 در دانشگاه Tulane University طراحی شده و موفق به دریافت جوایز مختلفی شده ‌است.

لازم به ذکر است چیدمان و چگونگی بازی تچرا متفاوت از بازی khet می‌باشد و در این بازی که برای اولین بار در کشور طراحی و تولید شده ­است، سعی بر آن بوده ضمن ایجاد یک سرگرمی نو، جذاب و کاملا فکری برای رده­ های سنی مختلف؛ جهت حفظ ارزش ­های کهن کشور، از نمادها و اسامی اصیل ایرانی و پارسی بهره گرفته شود و علیرغم نمونه خارجی که جنگ بین دو تیم می­ باشد، اصل این بازی بر رقابت بین دو تیم برای از بین بردن یک نماد بدی و زشتی مشترک پایه ریزی شده­ است.

بنیانگذار این استارتاپ، سمیرا خسروشاهی متولد سال ۶۹ در شهر بناب در استان آذربایجان شرقی است. او کارشناسی خود را در سال ۱۳۹۲ در رشته فیزیک مهندسی لیزر و اپتیک از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیک نظری در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه الزهرا به پایان رساند. او فعلالیت‌های تحقیقاتی مختلفی در زمینه لیزر گازکربنیک هم‌چون تنظیم لیزر پیوسته و پالسی، روش های پایدارسازی بسامد لیزر، بررسی عایق‌های اپتیکی لیزر، اندازه‌گیری طول همدوسی لیزر و نیز بررسی بر تاثیرات لیزر هلیوم نئون و لیزر دیودی روی تخم گشایی سیست آرتمیا داشته است.

خسروشاهی در تابستان ۹۶ تحقیقاتی درباره بازی های لیزری انجام داد و ایده اولیه تچرا شکل گرفت و به عنوان استارتاپ لیزری در مرکز نوآوری لیزر مشغول به کار شد. در ادامه تلاش او بر این بود که یک سرگرمی فکری و علمی کاملا منحصربفرد با روش بازی بی‌نظیر در دنیا و با استفاده از المان‌‌های ایرانی طراحی و به بازار عرضه کند. او با پیگیری و پشتکار مثال‌زدنی، نمونه اولیه از این بازی صفحه‌ای را در شهریور ۹۶ با چوب، ابزارهای ساده و دست ساخت. گام بعدی بهینه‌سازی ساختار، مهره‌ها و روش‌های بازی بود که با مشورت از منابع متخصص و معتبر به خوبی پشت سر گذاشته شد. طراحی مهره‌ها با المان‌های ایرانی اسلامی، انتخاب اسامی مناسب ایرانی و متناسب با عملکرد مهره‌ها، ثبت بازی در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و نیز ساخت قالب برای تولید انبوه مهره‌ها، از دیگر فعالیت‌هایی است که به همت او در طی ماه‌های گذشته انجام شده است. این روزها، این بازی در مسیر بهینه سازی برای تولید انبوه و عرضه به بازار قرار گرفته است.